Webshop

Webshop

Producten verkopen?

Het effect van het verkopen van kledij met je logo erop is waarschijnlijk al bekend bij jouw organisatie: meer zichtbaarheid en een verhoogde omzet, allemaal in één keer. En nu wordt kleding verkopen nog eenvoudiger. 

Producten aanmaken

WAAR? Webshop > productenlijst

Algemeen

Om een product aan te maken heb je een aantal basisgegevens nodig:
  1. Titel van het product
  2. Een korte omschrijving die getoond wordt op de overzichtspagina
  3. Een lange omschrijving die getoond wordt op de detailpagina
  4. Foto van het product (Max 3 foto's per product waarvan 1 product uitgelicht is op de overzichtspagina)
  5. Categorie van het product (bvb: t-shirts, steunacties, ...)
Categorieën
Producten worden het best ingedeeld in categorieën. Zo'n categorie kan bijvoorbeeld koekjes, t-shirts, dvd's, enzovoort zijn. Je kunt deze categorieën ook gebruiken om een privé inventaris aan te leggen.

Bijvoorbeeld, je kunt een categorie "showkledij" maken en de status op privé zetten. Alle producten die je aan deze categorie toevoegt, worden verborgen op de overzichtspagina. Maar je kunt de link naar die categorie wel delen met je team, zodat ze alle showkledij kunnen zien.
Indien je het adres van je klant nodig hebt voor de bestelling dan kun je dit aanduiden, een klant zal dan verplicht zijn om zijn adres na te laten.

E-mail meldingen
Graag een mailtje als iemand een bestelling maakt? Vul dan je naam en e-mail in en je krijgt meteen een mailtje.

Status
Er zijn 4 statussen beschikbaar voor webshop artikelen
  1. Gepubliceerd (staat online en in verkoop)
  2. Concept (bewerkingsmodus)
  3. Privé (alleen vindbaar via de unieke link)
  4. Prullenbak (verwijderd)
Tip: Producten met status "Privé" zijn niet te vinden op het overzicht van alle andere producten, alleen leden met de unieke link naar dat product kunnen deze bestellen. De unieke link kun je vinden onder de titel van het product (na opslaan)

Variaties (prijzen/stock)

Elk product heeft een aantal variaties zoals maat, kleur, soort,...
Voor elk van die variaties kun je een prijs, korting en voorraad instellen.


Je kunt voor elke variatie bepalen of je de voorraad wil tonen, daarnaast kun je ook kiezen wat er moet gebeuren als een product niet in voorraad is. Wil je bestellingen toelaten of niet?
Als je bestellingen toelaat dan krijgen leden in het winkelmandje te zien dat het product op bestelling is.



Koppelen aan producten (Cross-selling)

Met onze webshop kun je nu producten koppelen aan je cursussen en activiteiten. Hierdoor krijgen leden tijdens het afrekenen de optie om bijvoorbeeld een T-shirt toe te voegen aan hun bestelling. 

Dit stel je in per product (tabblad > koppelen)
Leuk weetje: deze aanpak leidt tot een drievoudige toename van verkopen!


Bestellingen opvolgen

WAAR? Via het menu "Webshop > bestellingen" kun je bestellingen opvolgen en toevoegen
Elke bestelling heeft een status:
  1. Open (product nog niet afgeleverd aan klant)
  2. Voltooid (producten afgeleverd aan de klant)
  3. Op bestelling (producten niet op voorraad)
  4. Geannuleerd (bestelling geannuleerd)
Een bestelling kan pas op voltooid worden gezet als de klant heeft betaald en het product is afgeleverd.

Je kan op het overzicht zien welke producten zijn besteld en of ze in voorraad zijn.
  1. Groen icoon = in voorraad
  2. Geel icoon = deels in voorraad
  3. Groene checkbox = afgeleverd
  4. Rood icoon = niet in voorraad



Als je klikt op de regel van de bestelling dan kun je het detail raadplegen. Klik je op de naam van het lid dan zie je de profielfiche, klik je op het bestelnummer dan zie je de kostennota.
In een detail van je bestelling kun je meer informatie zien over die bestelling. 


Bestelling wijzigen

Je kunt geplaatste bestellingen nog aanpassen, wat handig is voor omruilingen. Als je echter de variant van een product wilt wijzigen naar een compleet ander product, moet je de bestelling verwijderen en een nieuwe plaatsen.



Als een klant de variant wil wijzigen (bijvoorbeeld van Small naar Medium), dan kun je dit doen via de optie "besteld aantal aanpassen".



Na elke wijziging van een variant wordt een creditnota gegenereerd voor de originele factuur en wordt een nieuwe factuur aangemaakt. Eventuele prijsverschillen worden ook opnieuw berekend.

Bestellingen plaatsen als beheerder

WAAR? Via het menu "Webshop > bestellingen" kun je bestellingen toevoegen

links selecteer je welke producten je klant wil, rechts kies je welke klant het is en of je het product meteen hebt afgeleverd.
Als er een betaling ter plaatse gebeurt kunt dit ook meteen aanduiden of je kan de kostennota versturen per mail zodat ze dit achteraf kunnen betalen.

Stocklijst

De stocklijst is een lijst met alle producten en variaties waarbij je de stock en bestellingen kan opvolgen.

  1. Voorraad: hoeveel bedraagt de huidige voorraad
  2. Gereserveerd: hoeveel mensen plaatsten een bestelling voor dat product (nog niet afgeleverd)
  3. Op bestelling: hoeveel mensen plaatsten een bestelling voor dit product terwijl deze niet in voorraad was
Om te achterhalen hoeveel voorraad er nog beschikbaar is voor verkoop, dien je de gereserveerde items af te trekken van de totale voorraad.

Stock aanvullen/wijzigen

In de stocklijst kun je de voorraad aanpassen of aanvullen. Dit zal automatisch de kolom "Op bestelling" wijzigen naar "Gereserveerd".
Bijvoorbeeld, als ik 0 voorraad heb en 5 items op bestelling, en ik voeg 10 stuks aan de voorraad toe, dan zal de voorraad worden aangepast naar 10 met 5 gereserveerd en nul op bestelling.


    • Related Articles

    • Licentie en facturatie

      Het aanschaffen van een Ledenbeheer-licentie WAAR? Om een Ledenbeheer-licentie aan te schaffen, te beheren en te vernieuwen, navigeer je naar het menu "Instellingen > Licentie." Als nieuwe club moet je een keuze maken op basis van het gemiddelde ...
    • Vrije kostennota's aanmaken

      Manuele kostennota's aanmaken Kostennota's worden automatisch aangemaakt bij inschrijvingen of aankopen in de webshop. Maar het is ook mogelijk om manuele kostennota's te maken. WAAR? Via het menu "Financieel > Aanmaken" kun je manuele kostennota's ...
    • Statistieken en rapporten

      Met het motto "meten is weten" hebben we een uitgebreide statistieken- en rapportagemodule opgezet. Dashboards Een dashboard bestaat uit een verzameling widgets met cijfers, annotaties of grafieken. We bieden enkele standaarddashboards aan, maar je ...
    • Inschrijvingspagina aanpassen

      INFO: De inschrijvingspagina is de pagina die jouw leden te zien krijgen wanneer ze zich willen aanmelden bij jouw organisatie. Om een voorbeeld van jouw inschrijvingspagina te bekijken klik je links in het menu op "Open publieke ...
    • Het dashboard

      Dashboard Het dashboard geeft een samenvatting van de belangrijkste aspecten van je club. Je vindt hier de meest recente gebeurtenissen en snelkoppelingen naar belangrijke pagina's binnen Ledenbeheer. Actieve Leden Dit geeft het aantal actieve leden ...
    • Sticky Posts

    • Grote update in het financieel luik

      Deze update komt online op maandag 13 november 2024 Ons financiële gedeelte heeft een aanzienlijke update gekregen. Laten we eens opsommen welke aanpassingen zijn doorgevoerd. Meer informatie kun je vinden in onze handleiding: Beheerderskorting Inschrijvingen