Naar de hoofdinhoud
Webshop
Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Producten verkopen?

Het effect van het verkopen van kledij met je logo erop is waarschijnlijk al bekend bij jouw organisatie: meer zichtbaarheid en een verhoogde omzet, allemaal in één keer. En nu wordt kleding verkopen nog eenvoudiger.



Producten aanmaken

WAAR? Webshop > productenlijst

Algemeen

Om een product aan te maken heb je een aantal basisgegevens nodig:

  1. Titel van het product

  2. Een korte omschrijving die getoond wordt op de overzichtspagina

  3. Een lange omschrijving die getoond wordt op de detailpagina

  4. Foto van het product (Max 3 foto's per product waarvan 1 product uitgelicht is op de overzichtspagina)

  5. Categorie van het product (bvb: t-shirts, steunacties, ...)​


Categorieën

Producten worden het best ingedeeld in categorieën. Zo'n categorie kan bijvoorbeeld koekjes, t-shirts, dvd's, enzovoort zijn. Je kunt deze categorieën ook gebruiken om een privé inventaris aan te leggen.

Bijvoorbeeld, je kunt een categorie "showkledij" maken en de status op privé zetten. Alle producten die je aan deze categorie toevoegt, worden verborgen op de overzichtspagina. Maar je kunt de link naar die categorie wel delen met je team, zodat ze alle showkledij kunnen zien.

Indien je het adres van je klant nodig hebt voor de bestelling dan kun je dit aanduiden, een klant zal dan verplicht zijn om zijn adres na te laten.


E-mail meldingen

Graag een mailtje als iemand een bestelling maakt? Vul dan je naam en e-mail in en je krijgt meteen een mailtje.

Er zijn 4 statussen beschikbaar voor webshop artikelen

  1. Gepubliceerd (staat online en in verkoop)

  2. Concept (bewerkingsmodus)

  3. Privé (alleen vindbaar via de unieke link)

  4. Prullenbak (verwijderd)

Producten met status "Privé" zijn niet te vinden op het overzicht van alle andere producten, alleen leden met de unieke link naar dat product kunnen deze bestellen. De unieke link kun je vinden onder de titel van het product (na opslaan)


Variaties (prijzen/stock)

Elk product heeft een aantal variaties zoals maat, kleur, soort,...

Voor elk van die variaties kun je een prijs, korting en voorraad instellen.

Je kunt voor elke variatie bepalen of je de voorraad wil tonen, daarnaast kun je ook kiezen wat er moet gebeuren als een product niet in voorraad is. Wil je bestellingen toelaten of niet?

Als je bestellingen toelaat dan krijgen leden in het winkelmandje te zien dat het product op bestelling is.


Koppelen aan producten (Cross-selling)

Met onze webshop kun je nu producten koppelen aan je cursussen en activiteiten. Hierdoor krijgen leden tijdens het afrekenen de optie om bijvoorbeeld een T-shirt toe te voegen aan hun bestelling.

Dit stel je in per product (tabblad > koppelen)

Leuk weetje: deze aanpak leidt tot een drievoudige toename van verkopen!



Bestellingen opvolgen

Via het menu "Webshop > bestellingen" kun je bestellingen opvolgen en toevoegen

Elke bestelling heeft een status

  1. Open (product nog niet afgeleverd aan klant)

  2. Voltooid (producten afgeleverd aan de klant)

  3. Op bestelling (producten niet op voorraad)

  4. Geannuleerd (bestelling geannuleerd)

Je kan op het overzicht zien welke producten zijn besteld en of ze in voorraad zijn.

  1. Groen icoon = in voorraad

  2. Geel icoon = deels in voorraad

  3. Groene checkbox = afgeleverd

  4. Rood icoon = niet in voorraad

Als je klikt op de regel van de bestelling dan kun je het detail raadplegen. Klik je op de naam van het lid dan zie je de profielfiche, klik je op het bestelnummer dan zie je de kostennota.

In een detail van je bestelling kun je meer informatie zien over die bestelling.


Bestelling wijzigen

Je kunt geplaatste bestellingen nog aanpassen, wat handig is voor omruilingen. Als je echter de variant van een product wilt wijzigen naar een compleet ander product, moet je de bestelling verwijderen en een nieuwe plaatsen.

Als een klant de variant wil wijzigen (bijvoorbeeld van Small naar Medium), dan kun je dit doen via de optie "besteld aantal aanpassen".

Na elke wijziging van een variant wordt een creditnota gegenereerd voor de originele factuur en wordt een nieuwe factuur aangemaakt. Eventuele prijsverschillen worden ook opnieuw berekend.


Bestellingen plaatsen als beheerder

Via het menu "Webshop > bestellingen" kun je bestellingen toevoegen

links selecteer je welke producten je klant wil, rechts kies je welke klant het is en of je het product meteen hebt afgeleverd.

Als er een betaling ter plaatse gebeurt kunt dit ook meteen aanduiden of je kan de kostennota versturen per mail zodat ze dit achteraf kunnen betalen.


Stocklijst

Voorraadweergave in je magazijn: een duidelijk overzicht

Om de stocklijst beter te begrijpen

  1. Totale stock
    Alles wat fysiek zichtbaar is in je magazijn.

  2. Gereserveerd
    Artikelen die apart gehouden worden in een speciaal rekje voor klanten die reeds besteld hebben.

  3. Beschikbare stock
    Wat je nog vrij beschikbaar hebt om te verkopen (Totale stock - Gereserveerd)

  4. Afgeleverd
    Artikelen die reeds aan klanten zijn geleverd en dus niet meer aanwezig zijn in je magazijn.

  5. Op bestelling
    Goederen die in backorder staan – ze worden toegevoegd aan je magazijn zodra de leverancier ze levert.

Met dit overzicht hou je je magazijn eenvoudig op orde en weet je precies waar elk artikel zich bevindt!

Voorraad beheren: Aanpassen of aanvullen

In de voorraadlijst kun je eenvoudig de voorraad aanpassen of aanvullen:

  • Aanpassen: Hiermee wijzig je direct de resterende voorraad naar de nieuwe waarde.

  • Aanvullen: Hiermee voeg je de ingevulde hoeveelheid toe aan de bestaande resterende voorraad.

Wanneer je voorraad toevoegt, worden ook automatisch de gereserveerde voorraad en de resterende voorraad geüpdatet. Zo blijft alles up-to-date!

Was dit een antwoord op uw vraag?