Contactgegevens voor inschrijvingsformulieren
De pagina "contactgegevens" is een opsomming van alle mogelijke vragen die je kan gebruiken op inschrijvingsformulieren.
Account aanmaken
Iedereen die wenst in te schrijven bij jouw organisatie heeft een account nodig op Ledenbeheer. Met één account op Ledenbeheer kunnen je leden terecht bij alle organisaties die met Ledenbeheer werken.
Een lid maakt een account aan via de inschrijvingspagina tijdens het inschrijven op jouw aanbod. Tijdens het aanmaken van een account stellen we volgende vragen:
Volgende informatie vragen we aan de ouders/voogd:
e-mailadres
naam en voornaam
geboortedatum
telefoonnummer
geslacht
secondaire e-mailadressen (wie moet de mails nog krijgen, handig bij gescheiden ouders)
Indien de deelnemer ouder is dan 16 jaar dan hebben ze geen voogd nodig en kunnen ze hun eigen account maken.
Volgende informatie vragen we aan de deelnemer zelf
naam en voornaam
geboortedatum
telefoonnummer
geslacht
Eigen vragen via het inschrijvingsformulier
Naast de basisgegevens in een profiel kun je in Ledenbeheer ook zelf vragen toevoegen. Deze vragen worden gesteld op het inschrijvingsformulier van je cursus of activiteit.
Je kan vragen toevoegen via het menu contacten > contactgegevens. Maar je kan de velden ook toevoegen in een cursus zelf bij het inschrijvingsformulier.
Alle vragen worden gebundeld op de pagina contactgegevens, zo heb je een overzicht van alle mogelijke vragen en kun je deze hier aanpassen zonder dat je dit bij elk inschrijvingsformulier moet gaan aanpassen.
Standaardvragen
Op de contactgegevens pagina kun je een reeks standaardvragen zien, je hoeft deze niet te gebruiken. Maar het kan je tijd besparen als je zelf geen vragen wil aanmaken. Standaardvragen kun je niet aanpassen. Je kan ze wel verwijderen.
Voorbeelden van standaardvragen:
Adres (nodig voor attesten)
Profielfoto
Wil je de nieuwsbrief ontvangen (zie Mailchimp integratie)
Zelf vragen toevoegen
Om zelf een vraag toe te voegen klik je bovenaan op "vraag toevoegen".
Daar vul je de naam, type vraag en categorie in.
naam: jouw interne benoeming voor de vraag
type vraag:
vrije tekst (enkele regel)
vrije tekst (meerdere regels)
meerkeuzevraag (dropdown)
meerkeuzevraag (dropdown met meerdere opties)
meerkeuze vraag met radioknoppen
ja/nee vraag (checkbox)
afbeelding(en)
bestand
adres (straat, nr, postcode en gemeente)
e-mail (dit e-mailadres kan worden gebruikt bij de communicatie)
telefoonnummer (dit telefoonnummer kan worden gebruikt om sms'en naar toe te sturen)
categorie: als je de vragen wil bundelen onder 1 categorie, bvb "medische gegevens " dan plaats je alle vragen in die categorie.
Na het aanmaken van je vraag kun je nog extra zaken instellen.
meerkeuze-opties: dit vul je in bij meerkeuzevragen
vraagstelling: Hoe luid je vraag aan je klant?
verplicht: vink dit aan als je de vraag wil verplichten aan je klant bij het inschrijven
zichtbaar voor lid: indien de vraag alleen voor intern gebruik is (bvb lidnummer) dan kan je dit uitvinken
standaard antwoord: soms is het handig dat leden een voorbeeld van het antwoord zien staan
hulp-informatie onder de vraag: als je vraag meer informatie nodig heeft kan je dit hier invullen
hulp-informatie in het antwoordvakje: als je vraag meer informatie nodig heeft kan je dit hier invullen
cursus specifiek: moet de klant de vraag 1x invullen of voor elke cursus/activiteit waar hij aan deelneemt? Verwacht je voor elke inschrijving een ander antwoord? Maak dan gebruik van de cursusspecifieke vragen.
Voorbeeld: We maken een voorbeeldvraag waarbij we willen vragen aan onze leden waar ze ons hebben leren kennen.
Naam: Bron
Type vraag: meerkeuze
Meerkeuze opties: flyer, social media, e-mail, via vrienden
verplicht: ja
cursus specifiek: nee
zichtbaar voor lid: ja
Wat zijn cursus specifieke vragen?
Normaal gesproken vult een lid het inschrijvingsformulier slechts één keer in. Bij elke daaropvolgende inschrijving zullen de antwoorden al vooraf ingevuld zijn op basis van de eerste keer dat het lid het formulier heeft ingevuld. Met cursus specifieke vragen zal deze vraag telkens opnieuw leeg zijn, waardoor je voor elke inschrijving een ander antwoord kunt krijgen.
Als een lid voor meerdere activiteiten wil inschrijven dan zal een cursus specifieke vraag bij elke activiteit opnieuw gevraagd worden en opnieuw moeten ingevuld worden.
Maak gebruik van deze optie alleen als je bij een volgende inschrijving daadwerkelijk een ander antwoord verwacht op de vraag.
Voorbeelden
Voorbeeld waarbij je dit kan gebruiken:
Vraag "heb je specifieke vragen of opmerkingen?"
Hier verwacht je dat het antwoord op de vraag slaat op die specifieke inschrijving.
Vraag bij kampen "Met wie wil je de kamer delen?"
Aangezien elk kamp verschillende deelnemers heeft, is dit een specifieke vraag voor dit specifieke kamp.
Vraag: "Wat is je actuele niveau voor deze cursus?"
Wanneer je informeert naar het niveau, verwijst dit naar het niveau met betrekking tot de huidige cursus en is het dus specifiek.
Waar kan ik de antwoorden vinden van cursus specifieke vragen?
De antwoorden zijn te vinden op je inschrijvingslijsten en in het profiel van het lid.
In tegenstelling tot andere vragen kun je de antwoorden niet terugvinden in je contactenlijst! We hebben hiervoor een andere lijst opgemaakt
Je kan deze lijst vinden in het menu "contacten > cursus gerelateerde vragen".
Inschrijvingsformulier maken
Nadat je de vragen hebt aangemaakt, heb je de mogelijkheid om voor elke specifieke activiteit te selecteren welke vragen je wilt stellen.
Via het menu "activiteiten/cursusaanbod > beheren", bewerk je een activiteit en kies je op het tabblad "formulier" welke vragen je wil stellen.