Als je organisatie de optie "direct betalen" niet gebruikt dan kan het gebeuren dat leden te laat (of niet) betalen.
Betalingstermijn bepalen
Je kan de betalingstermijn bepalen in het menu instellingen > betalingsmogelijkheden
Een vervaldatum kan zowel een termijn zijn (aantal dagen na bestelling) of een vaste vervaldatum. Als je werkt met een vervaldatum en iemand schrijft zich na die ingestelde datum, dan wordt het aantal dagen gebruikt.
Eens de vervaldatum is verstreken krijgt de kostennota het statuut "verlopen". De inschrijving zal niet automatisch worden gewist.
Een vervaldatum kan niet meer worden gewijzigd eens de kostennota is aangemaakt.
Ledenbeheer houdt alle vervaldatums nauwkeurig in de gaten en geeft je als organisatie een overzicht van alle vervallen betalingen.
Preventief handelen
Betalingsherinneringen zijn nooit fijn, zowel voor je organisatie als voor je klant. Daarom is het soms goed om de kostennota opnieuw te sturen ipv een dwingende betalingsherinnering.
Een kostennota kan je hersturen via het menu "financieel > kostennotas". Zoek de betreffende kostennota en klik op de blauwe verstuur knop.
TIP: Wil je betalingsherinneringen vermijden? Activeer dan "verplicht online betalen".
Betalingsherinneringen
Een betalingsherinnering stuurt de kostennota opnieuw naar het ingeschreven lid met de duidelijke melding dat de betalingsperiode reeds is vervallen.
Een betalingsherinnering kan gecombineerd worden met een SMS. Dit kun je instellen via het menu “instellingen > communicatie > SMS”.
Automatische betalingsherinneringen
Ledenbeheer kan automatisch betalingsherinneringen versturen. Let hier wel mee op, wees aandachtig dat je als organisatie de ontvangen betalingen tijdig inboekt zodat leden geen onterechte betalingsherinnering krijgen.
Automatische betalingsherinneringen kun je instellen via het menu "instellingen > betalingsmethodes".
Manuele betalingsherinneringen
Via het menu "financieel > betalingsherinneringen" kun je in 1 klik een betalingsherinnering versturen.
Klik daar op het icoon van het blauwe belletje om een betalingsherinnering te sturen.
Via de checkboxes kun je ook meerder herinneringen versturen in één beweging.
Administratieve kost aanrekenen
Als je de kostennota bewerkt (potloodicoon) heb je ook de mogelijkheid om een administratiekost in te stellen voor het laattijdige betalen.
Dit zal een nieuwe kostennota maken met de administratieve kost.
Account blokkeren
Weigert een klant nog steeds om te betalen dan kun je zijn account blokkeren. Verwijder eerst de inschrijving (kostennota wijzigen en alle regels verwijderen).
Een klant blokkeren kan vanuit het profiel van een lid. Klik in zijn profiel op "bewerken" en scroll dan naar beneden. Daar staat een knop "blokkeer account".
Je kan hier ook een mededeling invoeren.
Deze mededeling zal worden getoond als ze proberen inschrijven in je organisatie. Het lid zal niet opnieuw kunnen inschrijven maar heeft wel toegang tot het profiel waar de openstaande kostennota’s te vinden zijn.
Een geblokkeerd profiel kan geen inschrijvingen meer doen in je organisatie (voor geen enkel gezinslid uit die account).
Account deblokkeren
Deblokkeren van een account gaat op dezelfde manier als het blokkeren, maar bij een geblokkeerde account zul je de knop "deblokkeer" zien staan.